Friday, March 20, 2009

Pandangan ASWJ ngenai bid’ah dolalah

Pandangan ASWJ mengenai bid’ah dolalah
Penjelasan mengenai Bid’ah yang disalah faham oleh mereka yang tertentu

-oleh abulabas aljuaini -----------------------------------------


Bid’ah pada pandangan aswj ialah perkara baru yang diadakan dalam agama yang tidak berasas daripadanya maka ianya adalah bid’ah yang keji (buruk) dan sesat hukumnya sama-ada makruh atau haram . Yang makruh itu jelas kedudukannya jika dikerjakan tidak ada pahla dan dosa tetapi jika ditinggalkan maka beroleh pahala.Manakala yang haram itu jelas hukumnya memang wajib ditinggalkan dan beroleh pahala sedangkan mengerjakannya pula akan beroleh dosa sesuai dengan hadis Nabi yang bermaksud “ setiap bid’ah itu sesat dan segala kesesatan itu balasannya neraka.


Contoh bid’ah yang makruh itu seperti hisap rokok makan bawang mentah yang berbau busuk, juga mengadakan perhimpunan dan jamuan dirumah simati pada hari kematiannya tanpa sebarang tujuan dan memakan hidangan binatang dhab . Dan sebagainya . Dari sinilah terdapat kefahaman yang berpendapat bahawa bid’ah itu sendiri terbahadi dua secara umumnya. Termasuk dalam bid’ah hasanah itu tiga bahagi hukum agama wajib, sunat, dan harus, manakala termasuk dalam bahagian kedua ia itu bid’ah sayiah yang buruk keji dan sesat ialah dua bahagi jenis hukom haram dan makruh .


Adapun perkara baru yang diadakan dalam agama yang berasas daripadanya seperti hadis sahih riwayat Muslm ini yang menjelaskan dan menyelaraskan maksud hadis Muslim yang selalu dibawa mereka bermaksud “ setiap bid’ah itu sesat dan setiap kesesatan itu masuk neraka,kerana berapa banyak amalan yang baru diadakan dalam agama dan tidak ada contohnya dan tidak pernah diamalkan oleh Rasulullah seperti:


solat berjama’ah sunat taraweh dimasjid pada bulan Ramadhan itu ,maka ianya dikira bid’ah yang hasanah (elok dan baik)hukumnya dikira sunat dan beroleh pahala bagi mereka yang mengerjakannya tanpa khilaf lagi selain mereka yang keliru dalam agamanya sendiri. Inilah pendapat yang telah dipersetujui oleh Amirul mukminin kedua Umar al Khattab ra.dan memujinya dengan berkata “sebaik-baik bid’ah inilah” (solat taraweh berjemaah dimasjid pada malam Ramadhan ) begitu juga arahan laungan azan dua kali anjuran Amirul mukminin Usman ra.pada hari jum’at yang telah sememangnya didapati asasnya daripada Rasulullah salallahu ‘alaihi wa sallam yang mana Baginda pernah mengarah Bilal dan Ibni ummi Maktum ra. mengumadangkannya dua kali azan dibulan Ramadhan untuk mengejutkan orang ramai bangun bersahur. Demikian juga berzikir beramai-ramai selesai solat berdasarkan firmanNya bermaksud “ apabila selesai kamu menunaikan solat maka berzikirlah kepada Allah secara berdiri duduk dan mengireng atas lambong (menyengging) al Nisa 103,


ziarah kubur berdasarkan sabdanya bermaksud ziarahilah kubur itu untuk mengingati akhirat HR Muslim dan membaca Quran disisinya berdasarkan firmanNya bermaksud “ bacalah apa yang senang daripadanya dan bergotong ruyong melakukan kerja kebajikan umum berdasarkan firmanNya bermaksud “ bertolong bantulah atas kerja kebajikan dan ketaqwaan” al Maidah 2 seperti membersih jalan raya, kampong halaman dan mereka cipta suatu kemudahan untuk kebaikan dan faedah orang ramai ,dan lain-lain sebagainya,bedasarkan firman Allah bermaksud “siapa yang melakukan amalan kebaikan Kami tambah padanya lagi (kebaikan itu baginya)” al Syuraa 23


ini sesuai dengan hadis Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam yang bermaksud “keimanan itu mempunyai cabang-cabang yang banyak lebih dari 70 cawangnya cabangnya yang tertinggi ialah kalimah tauhid dan cabangnya yang terendah ialah membuang sampah sarap dari jalan raya dan pada hadis lain lain tersenyum dan bermanis muka di hadapan saudara atau memberi bantuan kepada segala yang hidup dan bernyawa dikira debagai amalan sedeqah dan akan diberi pahala ” sabdanya lagi bermaksud “ jangan kamu meremehkan perkara yang makruf ( yang diterima pada masyarakat sebagai suatu yang baik dan berfaedah ) sedikitpun HR Muslim .


Alasan yang biasa dibawa oleh mereka itu, bahawa sekiranya amalan itu adalah baik dan kebajikan tentulah para salaf tidak akan meninggalkannya , malah telah dilakukan oleh mereka terlebih dahulu kerana mereka adalah sebaik-baik ummah dan diakui sebaik qurun oleh Rasulullah ,jadi bila perkara itu tidak pernah diamalkan oleh mereka yang terbaik ini menbuktikan sesuatu ini bukan suatu yang baik .Tetapi Alasan perdana mereka itu adalah pembohongan belaka ,kerana tidak ada bukti yang mengatakan setiap yang baik itu pasti dilakukan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam , tetapi kenyataan seperti itu kita tidak pernah mendengar dari mereka yang berkenaan dan ini pasti bukan pengakuan yang datang dari lidah dan hati orang yang beriman kerana kata-kata seperti itu tidak lahir dari lidah dan hati mereka yang beriman dan tidak ada perasaan takabbur dari hatinya sebab itulah perkataan seperti ini pernah diberitahu oleh Allah dalam QuranNya pada surah al Ahqaf ayat 11 bermaksud “ telah berkata orang kapir kepada mereka yang beriman ( dengan sombong dan angkuh )sekiranya (ajaran yang dianuti dan diamalkan orang Islam itu adalah baik (dan bermanfa’at) tentulah mereka tidak mendahului kami menerima dan mempercayainya (kerana kamilah yang lebih berhak dengan segala kebaikan) dan ketika mereka mendengar ajaran pertunjuk (al Quran mereka terus memusuhinya dan mencacinya dengan menuduhnya sebagai cerita dungen al Ahqaf ayat 11.


Jelaslah alasan yang mereka bangga selama ini bukan alasan yang sesuai dan boleh membela mereka, tetapi kerana hati dan perasaan mereka itu , hampir sama maka bukti dan alasan yang dibawa juga adalah sama . Ini mengingatkan kita kepada akidah dan kepercayaan kumpulan ini yang mengatakan Allah itu berada diatas langit bertempat berjisim beranggota dan sebagainya, kepercayaan ini bila di teliti adalah sama dengan akidah kepercayaan Firaun la’anatu llah , kerana diperintahkan perdana menterinya Haman untuk membangun syarkh



Pengertian bid’ah ini adalah selaras dengan definasi agama itu sendiri( the way of life )yang harus diyakini bahawa ianya bukanlah ibadat ritual semata-mata seperti solat zakat puasa dan haji sahaja , tetapi juga merangkumi segala urusan kehidupan dunia dan akhirat, hidup dan mati kita semuanya seperti mana firmannya bermaksud “katakanlah bahawa solatku dan segala ibadatku, juga hidup dan matiku hanya kerana Allah Tuhan semasta alam ini” al An’am 162 .tetapi bagi mereka yang keliru dalam agamanya disempitkan difinasi agama tersebut hanya kepada amalan ibadat ritual sahaja sedangkan urusan kegiatan kehidupan yang lain pada anggapannya, tidak termasuk dalam agama sempit yang mereka fahami , sebab itu bagi mereka urusan kehidupan ini tidak akan diberi pahala kerana dihukum bid’ah dan sesat, kerana kata mereka itu semua adalah urusan dunia .


Pada hal pada pandangan agama semua urusan dan perbuatan tersebut ditulis sebagai ibadat (amal saleh)dan akan diberi pahala sebagaimana firmanNya bermaksud “yang demikian itu adalah disebabkan mereka tidak merasai dahaga, kepenatan, juga sebarang kesusahan, pada jalan Allah dan tidak melangkah atau mencapai satu kejayaan keatas musuhnya melainkan akan ditulis baginya sebagai amal saleh al Taubah 120-121.


Hal ini juga pernah ditegaskan oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihui wa sallam dalam hadis Jibrel as. Mengenai iman islam dan ehsan seperti mana yang diriwayat dan di ceritakan oleh Umar al Khattab ra. sabdaya itulah dia Jibrel yang datang mengajar kamu mengenai agama kamu”HR Bukhari Muslim dan lainya . Jadi kekeliruan yang difahami oleh mereka itu kiranya terdapat dalil-dalil tertentu yang boleh memesongkan fahaman hendaklah di selaraskan kembali dengan dasar perdana diatas kerana ianya termasuk dalam kateguri dalil mutasyabihat yang perlu di rujuk dan disesuaikan dengan dalil yang jelas tadi . umpamanya Rasulullah pernah menamakan urusan pertanian itu dengan urusan dunia (umur duniakum )iaitu urusan kehidupan dunia kamu. Tetapi sebagaiman yang diketahui bahawa segala urusan kehidupan ini seperti bertanam berniaga semuanya akan diberi ganjaran pahala yang besar diakhirat nanti seperti pahala sedeqah juga akan ditempatkan bersama para siddiqin syuhada dan lain-lain . Oleh itu dapatlah difahami bahawa dalam hadis yang boleh mengelirukan tadi terdapat perkataan yang dibuang iaitu perkataan kehidupan sebelum perkataan dunia seperti mana firmanNya bermaksud “berkata mereka yang inginkan kehidupan dunia al Qasas 79 dan firmanNya lagi dikatakan kepada orang kafir pada hari akhirat nanti kamu telah menghilangkan (ni’amat)kebaikan kamu dalam hidup kamu didunia dulu al Ahqaf 20 firmanNya lagi bermaksud “ Kami bahagikan dikalangan mereka segala keperluan hidup mereka dalam kehidupan dunia al Zukhruf 32 .
Adapun hadis yang bermaksud “ setiap perkara baru (bid’ah iru sesat” tidak harus di fahami bermakna semua sekali sebagaimana zahirnya, kerana dalam ilmu sastera bahasa arab atau ilmu balaghah terdapat perkataan yang bermaksud kiasan (majazi) dan bukan makna (hakiki) sebagaimana zahirnya .

Menurut istilah tersebut dikenali dengan (minbab itlaqil kull wa iradatil juz’i) contohnya telalu banyak sekali dalam Quran dan hadis , juga sastera arab seperti disini umpama firmanNya bermaksud “dan ada dibelakang mereka raja (zalim ) yang akan merampas semua (kulla ) kapal” al Kahf 79 sedangkan apa yang di ceritakan raja zalim itu tidak merampas semua sekali kapal termasuk yang dah rusak berlubang atau buruk, sama juga firmanNya bermaksud “ dikurniakan kepadanya (putri raja Balqis) itu daripada segala suatu (kulla syai’)” pada hal menurut ceritanya Balqis berkuasa hanya dinagara sabaa sahaja bukan memerintah kerajaan seluruh dunia ini seperti kerajaan Nabi Allah Sulaiman as. .Begitu juga firmanNya berbentuk sebaliknya ia itu itlaq juz wa iradatil kull seperti firmanNya bermaksud “ diharamkan atas kamu bangkai, darah, dan daging khinzir” al Maidah ayat 3 apa yang disebut (diharamkan) disini hanya dagingnya sahaja tetapi ulama mengatakan semua sekali binatang khinzir itu, tidak halal dimakan lemak, urat, belulang, dan segalanya.


Saya pun jadi hairan bin pelik bin ajaib dengan mereka yang bermatian menulak makna kiasan ini yang dengan penulakan tersebut mereka terperangkap dengan kesilapan dan kesesatan yang memesongkan mereka dari ajaran pertunjuk agama terutama dalam isu ‘akidah , pada hal bukan sahaja dalam sastera arab tetapi juga dalam sastera melayu terdapat percakapan kiasan seperti itu cotoh jemputlah makan nasi ,lalu kita pun makanlah dengan lauk yang di sediakan dan minum sekali apa yang dipelawakan hanya makan nasi tanpa disuruhnya kita minum dan merasai berbagai lauk pauk yang disediakan , demikian juga bila kita kepasar untuk membeli buah kita beli durian dan borong satu raga ,bukan bertujuan untuk memakan semua sekali , kerana pasti kewarasan seseorang itu akan memilih buah yang elok dan baik sahaja untuk dimakan sedangkan yang buruk dan berulat pasti dibuangnya . Jadi hadis yang bermaksud “ setiap perkara yang baru diadakan itu tanpa ada asasnya itu tertulak , dan mafhumnya perkara baru yang baik dan berfaidah lagi berasas ( ada dalilnya) maka tidak harus ditulak dan boleh diterima . Disinilah ulama membahagikan bid’ah itu terbahagi dua ada yang baik berfaidah lagi terpuji(berasas), dan ada yang buruk mazmumzh tidak berfaidah lagi merugikan .Yang pertama itu ada kalanya menjadi wajib dan ada masanya disunat dan digalakkan oleh agama, mana-kala yang kedua itu ada ketikanya dihukum makruh tidak diberi pahala jika dikerjakannya tetapi akan diberi pahala dengan menjauh dan meninggalkannya dan ada juga yang wajib ditinggalkan dan dikenakan dosa jika dikerjakannya malah beroleh pahala dengan meninggalkannya .


Sikap degil dan keras hati inilah yang menyesatkan ramai orang dari jalan petunjuk perdana yang dilalui oleh majoritu umat Islam (sawadul ‘azam )diseluruh dunia dan mereka ini (majority umat) telah di jamin keselamatan mereka dalam satu hadis sahih Baginda sedangkan kumpulan degil tetap menganut ajaran songsang yang melawan arus dan membela pendapat yang pelik-pelik(syaz) dari orang ramai sabda Nabi siapa yang pelik (syaz) dan terpencil dia akan terpencil kedalam neraka .Mereka ini mudah dikenali tetapi bukan dengan nama dan lagak yang mereka perkenalkan kepada kita hari ini , munkin nama dan lagak mereka itu boleh sadurkan , tetapi kita dapat menenali mereka itu dengan asas sumber dan rmetalamat ajaran mereka iaitu menyesatkan umat dan mentakfirkan akidah mereka , berdasarkan satu hadis yang kesamaran tadi .


Demikian juga selanjutnya dalil dan nas ayat-ayat al Quran yang terbentuk dari ayat mutasyabihat , mereka lebih suka berpegang dengan apa yang kesamaran dari ayat tersebut contohnya seperti bersemayam bagi makna perkataan istawa . Pada hal istawa itu sendiri mengandungi banyak makna dan arti kerana perkataan itu berbentuk mutasyabih seperti bermakna matang dan cerdik bila dipakai kepada manusia tetapi perkataan tersebut juga bila digunakan kepada kapal, maka maknanya yang sesuai ialah berlabuh dan seterusnya . Tetapi kenaapa bila di gunakan kapada Allah dan manusia mereka menyamakan saja antara keduanya . Dalam hadis bila ada mereka yang semacam itu, dialah orang yang dimaksudkan dengan mereka yang ada berpenyakit (zaigh) dalam hatinya.Sama juga dengan hadis setiap yang baru diatas tadi, dipegangnya makna semua sekali sedangkan perkataan kul dalam hadis tadi boleh bermaksud dengan makna kebanyakan atau sebahagian besar dari perkara baru yang diada-adakan iti adalah bid’ah dan sesat ,kerana ada juga perkara baru yang diterima oleh agama dan hukumnya sunat , miskipun ianya tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan sahabat juga para tabien , selain perkara yang jelas telah dilarangnya, adapun perkara yang tidak dilarangnya malah didiamkannya sahaja bukan kerana lupa maka itulah yang dikatakan kelunggaran(kema’afan) kepada kita sebagai hambaNya atau rahmatnya terhapat umatnya


Dalam satu hadis Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam ada dijelaskan mengenai perkara yang baru dan tidak disebut dalam Quran dan hadis (perkara muhdas)bid’ah dan perkara yang didiamkan oleh agama bukan kerana lupa seperti mana firman Allah bermaksud “dan tiadalah Tuhan kamu itu lupa”Maryam 64 .Mengenai suatu yang makruf pada uruf yang baik. dan berguna lagi berfaidah dalam suatu masyarakat itu, kita telah diberi panduan oleh Allah seperti firmamNya bermaksud “ wahai orang mukmin ! janganlah kamu mengharamkan segala kebaikan yang di halalkan Allah swt. Untuk kamu dan jangan kamu melampau (dalam agama ) sungguhnya Allah tidak suka mereka yang pelampau al Maidah 87 seterusnya firman Nya lagi bermaksud “katakanlah siapa? ( tidak ada sesiapa )yang dapat mengharamkan perhiasan Allah yang dikeluarkanNya untuk hambaNya daripada ruzki ( kurniaanNya)katakan ianya (pengurniaan tersebut)adalah diperuntukkan kepada orang mukmin juga pada hidup dunia ini( sedangkan) pada pada hari kiamat nanti (segala ni’amat kurniaan tersebut)diperuntukkan khusus kapada mereka yang beriman sahaja .


Katakan sesungguhnya yang diharamkan Tuhanku hanyalah segala perkara keji lahir dan batinnya dan kerja dosa juga perbuatan pencerubohan dan mempersekutukan (suatu yang lain )dengan Allah apa yang tidak (pernah)diturunkan bukti (juga diharamkan kamu berkata terhadap Allah suatu yang kamu tidak mengetahuinya al A’araf 32-33 .Inilah keterangan yang jelas dari agama berdasarkan firman Allah dalam ayat muhkam Nya yang jelas sebagai panduan atau jalan perdana (siratal mustaqim) kepada kita , dan jika terdapat kesamaran pandangan (subul) yang lain bolehlah jalan perdana ini dijadikan panduan kita semua .sesuai dengan kesempurnaan agama ini ,yang mana umatnya pula dikatan sebagai umat terbaik yang pertengahan sederhana saksama dan saimbang.


Kata Syaikh Qardawi ra. Aku tahu maksud Syaikh Ibnu Taimiah menulak kata-kata majaz (kiasan) dan tidak mahu menerimanya dalam hujjah agama itu kerana tidak mahu mengikut rentak makna batin atau takwel yang dipermainkan oleh puak syi’ah dengan maksud dari Quran dan hadis Rasulullah saw. Yang mana puak syi’ah memberi makna yang berbagai-bagai menurut kemahuan mereka dengan sewenang-wenang . Sekalipun aku menghormati dan mengasihi Syaikh tetapi aku lebih berhak untuk bersama kebenaran dan tidak sanggup menukarkannya dengan yang lain .Inilah apa yang dicatatkan oleh pepatah lama kita lari dari mulut harimau dan masuk kemulut buaya ,atau untung seguni dan rugi sekarong , sebab takwelan itu memang wujud dalam agama tetapi tidak diketahui selain Allah dan mereka yang rasikh dan mendalam ilmunya , oleh itu kiranya hendak ditakwelkan apa yang syubhat itu janganlah terkeluar dari panduan takwelan yang dijelaskan Allah dalam ayatNya yang muhkamat ini .justeru inilah jalan pertunjuk persaimbangan yang sentiasa menjadi ikutan dan pilihan umat ini . Jadi bila berdepan dengan nas-nas yang kesamaran seperti istawa itu ,seperti dalam firmanNya bermaksud Tuhan yang Rahman itu ber istawa atas ‘arasy” Taha 5 disesuaikan perkataan kesamaran itu dengan firmamNya bermaksud “Dia Yang Maha berkuasa atas hamba (dan makhlukNya)” al An’am 61 atau firmanNya bermaksud “Maha tinggi darjatNya yang mempunyai arasy “ al Mukmin 15 .Sedangkan bagi mereka tadi (kumpulan mubtadi’ah yang sesat) tadi sekalipun takwelan yang diambil dari al Quran seperti diatas, mereka berani menulaknya mentah-mentah malah ditentangnya dan mengatakan arti tersebut adalah takwel yang tidak dibenarkan tidakkah mereka juga sama dengan kaum mua’ttilah kerana menolak makna-makna sipat Allah yang layak dengan kebesaranNya yang dibawa oleh Quran sendiri.


Sedangkan apa yang ditolak oleh aswj itu ialah makna- dan terjemahan yang boleh memberi kesamaran dan persamaan Allah dengan hamba dan makhlukNya kerana mereka (aswj telah meyakini bahawa Allah bersipat dengan segala sipat kesempurnaan dan Maha suci dari segala kekurangan ,sebab itu bila mereka menulak makna kesamaran yang boleh menyamakan Allah dengan makhlukNya seperti bersemayam bertangan kerana bagi Allah sipat tersebut dikira sebahagian dari kekurangan tetapi mereka menerima sipat mendengar dan melihat itu sabit bagi Allah kerana sipat tersebut adalah kesempurnaan bagi Allah , sebab mustahil dari Allah itu sipat tuli buta bisu sakit dan sebagainya

Kumpulan mereka ini berani menyamakan Allah dengan makhlukNya sahingga mengatakan Allah swt. Berangguta bertempat berjisim bertempat diatas langit bersemayam diatas arasy bertangan berkaki berwajah sedangkan Allah dengan tegas menyatakan “tidak ada umpamaNya suatu” al Syuraa 11 “tidak ada bagiNya seorang pun yang setaraNya (dari makhlukNya)” al Ikhlas 4 .Dengan dua ayat (muhkam)yang jelas ini sudah tertolak segala makna kesamaran yang dipegang dan diikuti oleh mereka yang berpenyakit dalam hatinya tadi . Lantaran inilah, kaum aswj tidak tertarik dengan pendapat yang dibawa oleh kaum mujassimah dan musyabbihah dari kalangan kaum yang terasing dari umat Islam ini .Adapun kaum aswj dari kalangan Asy’ariyin dan Maturidin tidak akan menyamakan Allah dan menyengutukanNya dengan suatu yang lain dan menolak segala yang tidak layak dengan kebesaranNya .


Contohnya telah dijelaskan pada hadis kudsi yang dibawa Bukhari dan lainnya bermaksud antara lain firman Allah:ada hambaKu Yang tidak sudi datang melawati dan menziarahiKu semasa Aku sakit, jawab hamba tadi bagaimana aku dapat menlawat dan menziarahi Kamu sedangkan kamu itu Tuhan semasta alam firmanNya: tidakah kamu tahu disana ada seorang hambaKu yang sakit , sekiranya engkau pergi menziarahinya, pasti kamu dapati Aku (kaseh sayang dan rahmatKu)berada disampingnya (oleh itu kiranya hamba tadi, pergi menziarahi saudaranya yang sakit, maka hamba tadi akan mendapati kaseh sayang dan rahmat Allah yang dikurniakan kepada saudaranya yang sakit itu hingg akhir hadis . Lantaran ini fahamlah kita percakapan kiasan memang suatu kenyataan dalam sastera dan balaghah bahasa arab , yang susah untuk difaham oleh kita tingkatan manusia biasa ,sebab itulah diarahkan kita supaya bertanya kepada para ulama (yang pakar dan ahli dalam bidangnya) kiranya kita tidak mengetahuinya maksud dari firmanNya pada ayat 7 al Ambiyaa .


Kesimpulannya inilah suatu penyelewengan bid’ah dan kesesatan yang paling besar dan bahaya yang akan mengangcam umat seluruhnya. Kerana bila mana akidah mukmin itu sudah terpesong sekalipun sedikit , maka dia dikira belum lagi beriman kepada Allah swt. Tetapi katalah mereka cuma baru Islam kerana lagaknya sama seperti dengan orang Islam pada lahir sahaja, seperti mana firmanNya kepada orang a’rabi yang mengaku telah beriman tetapi maseh tidak berimam dengan betul dan benar ,firmanNya bermaksud “ berkata puak –puak a’rabi(arab bawdy dusun yang tinggal disebelah timur Madinah dari kawasan Najd) “kami telah beriman katakanlah kamu belum beriman (seperti mana yang sewajar) tetapi katalah kami telah Islam (menyerah pada lahirnya sahaja) sedangkan keimanan (akidah sebenar) belum memasuki hati –hati kamu”al Hujurat ayat 14, justeru inilah Allah telah mencatatkan sejarah mereka dalam al Qyran bermaksud “ puak a’raby inilah yang (terkenal)bersangatan ingkar (dan kufur) dan bermuka-muka ( sikap munafiq)dan terlampau (biadab )kurang ajar terhadap arahan dan peraturan agama yang diturunkan Allah kepada RasulNya. Dikalangan mereka juga ada yang menjadikan apa yang mereka belanjakan itu sebagai bayaran yang terhutang (berat) dan menunggu-nguggu kesusahan (bala bencana) akan menimpa kamu Taubah 97-98 .


Sejarah hitam mereka berterusan sejak dari masa Baginda Rasulullah saw. Sampai hari ini. Terdapat banyak sejarah biadab mereka ,ada yang datang kencing dalam masjid Rasulullah, ada yang menarik baju Baginda Rasulullah sahingga merah kelihatan lihernya ,ada juga yang memanggil nama Nabi dan bembuat bising dan mengganggu semasa Baginda Rasul sedang berehat dan ada pula yang mempersoalkan ketaqwaan dan keikhlasan Rasulullah dan ada pula yang tidak tahu bersopan sekalipun semasa berdoa dan beribadat . Dan banyak lagi tersebut dalam hadis sahih dan dalil Qat’I yang tidak dapat dipertikai dan dibohongi oleh sesiapa pun .Ajaran yang dibawa kaum wahabiah yang mengancam keharmuniam masyarakat Isalam hari ini berpunca dari kaum wahabiah mutasalifin ini ,Awas!



Awasilah saudaraku dan nasihatlah kaum keluarga kita agar tidak mudah terkena (termasuk )perangkap yang dipasang oleh kaum wahabiah mutasalifiah ini , kerana mereka yang termasuk dalam perangkap mereka ini akan susah untuk dipulih dan dirawat ,malah akan menjadi angkuh dengan kesesatan ajaran mereka , semuga Allah selamatkan kita semua dari bahaya dan angkara murka mereka, Tuhan kami! janganlah kamu cabut kembali nor hidayahMu dari hati kami setelah Kamu tunjuki kami sakaliannya dan kurniakan kami rahmat dariMu, Kamulah Yang Maha Pemberi :amin !. ya rabbal ‘alamin me
.

No comments: