Thursday, May 15, 2014

salam saudaraku semua!sekarang nampaknya kumpulan songsang tu mula nak mempengaruhi umat islam di negara kita kambali, setelah mrk telah berjaya meracuni keharmonian dan kesatuan umat islam ditimur tengah ,umat islam disana telah bermusuhan dan berperang sesama sendiri.Ini krn byk sgt petua karut yg diklrkan mrk terhadap umat islam sahingga sanggup membid'ah, mensyirikan,menghalalkan darah umat islam diseluruh dunia , krn amalan benziarah kuburan , perayaan maulid dan sebagainya, sampai makam orang soleh disana mrk letup dan hancurkan ,nampak sangat bahawa mrk ni telah menjadi alat atau kaki tangan kpd musuh islam yg ingin memadamkan kesan sejarah kebesaran islam dari muka bumi Allah ini .

lihatlah negara dibawah pemerintahan mrk , mana ada lagi kesan sejarah yg terdapat disana semuanya dah dihancurkan termasuk kesan tapak rumahRasulullah dan isterinya Khadijah alaihimussalam kesan sejarah dikuburan ma'ala dan baqi' diMakkah dan Madinah semuanya sudah dihilangkan pengenalannya, kenapa begitu sekali kering dan kejam mrk ni,sanggup memusuhi sejarah kemuliaan islam ,sedang kesan kesan lain atau tanda-tanda yg lain dibina dan dikekalkan?.aku tak reti dengan perangai puak ni, dgn orang islam, mrk keras dan bengis,sedang dgn orang kuffar, mrk berharmoni baik dan mesra,yg aku tahu Quran kata"sahabat Nabi dan orang islam(salaf) yg bersama-samanya bersikap sebaliknya"iaitu tegas terhadap orang kuffar dan berkasih sayang dikalangan mrk" al Fath 29.

Satu lagi yg jadi aku pening kpl , demo ni pakat duk serang syi'ah tapi diri demo sdr apa kurangnya , cuba lihat kalaulah syi'ah ada yg duk hina sahabat Rasulullah s.a.w. puak ni pun pakat duk mengkafirkan ibu bapa Rasulullah s.a.w.pakat duk memasuk neraka ibu bapa Nabi dan para sahabat dan isterinya , bukankah ini perbuatan yg boleh menyakiti Rasulullah,firman Allah bermaksud" sesungguhnya mereka yg menyakiti allah dan rasulnya , allah mengutuk mrk (laknat) didunia da akhirat dan menyediakan utk mrk azab yg sangat hina." surah ahzab 57.
Yg pelik tu bila kita lakukan upacara memperingati hari kelahirannya mrk kata kita seperti abu lahab dan akan masuk neraka kerana merayakan kelahirannya,apakah qias atau logik mrk ni betul atau karut marut? aku tak nampak kebenarannya langsong , cuba pikir abu lahab tu kan kafir pasti masuk neraka ,kerana kekufurannya,  dia merayakan hari kelahiran Nabi ,hanyalah kerana bergembira menyambut kelahiran seorang anak saudara lelaki ,itu sahaja bukan kerana kerasulannya atau kenabiannya , itu pun mengikut cerita abu lahab mendapat juga keistemiwaan, di katakan saudaranya al Abbas ada melihanya dineraka , bila di tanya kpdnya bagaimana keadaanmu ?jawabnya ,sekalipun aku dineraka tapi aku diberi keistimiwaan ,iaitu setiap hari isnan iatu pada hari keputeraan baginda Muhammad aku diberi susu dan diringankan sedikit azab berbeza dgn hari-hari  lain, kerana perayaanku (dgn membebaskan hamba ku thuwaibah pada hari itu krn kelahiran Muhammad), jadi bagaimana boleh disamakan orang muslim yg beriman dgn kerasulannya serta bergembira malah merayakan dgn kelahirannya,sedang matinya pula dalam kadaan beriman dan bertauhid kpd Allah. alangkah jauhnya perbezaannya, langsung tidak boleh disamakan sama sekali.apakah mrk menuduh umat Nabi dan kaum muslimin hari ini juga dah menjadi kufar musyrik semuanya?seperti dakwaan puak karut tadi.

Adakah mrk ni tak blh faham bahawa rahsia Nabi kita ,menjadi Nabi akhir zaman tu, krn umatnya tak berulang menjadi kafir atau musrik lagi sesudahnya , tidak sebagaimana Nabi- Nabi lain sebelumnya, mrk wafat umatnya berbalik menjadi murtad dan syirik lepas tu , tepaksa diutus Nabi lain lg,Nabi kta pula dutuskan kpd seluruh umat manusia , sebab itu tak ada lagi Nabi lain selepasnya untuk membarui agama risalah dan syari'atnya kekal sampai hari kiamat.         

Friday, April 13, 2012

maaf semua
cerita punca penyelewengan wahabi ialah kerana berpegang hanya dengan satu hadis yang menyokong fahaman mereka yang salah dan sesat itu, dan menulak hadis sahih yang lain sedangkan umat Islam perlumeberma semua hadis yang sahih dalam satu-satu isu yang timbul contohnya dalam isu bidaah sekurang-kurangnya ada tiga hadis sahih dan kuat riwyat Bukharidan Muslim
1-bermaksud setiap perkara yang baru diada-adakan itu bidah dan setiap bidah itusesat dan setiap kesesatan itu keneraka H.R Muslim .
2-Sesiapa yang mengada-ngadakan dalam urusan agama kami ini perkara baru yang bukan berasaskan daripadanya maka tertulaklah ia.HRMuslim.disini bermaksud adapun perkara baru yang baik dan ada asasnya dari agama maka boleh diterima dan tidak tertolak
3- siapa yang meneroka jalan yang baik maka baginya fahala kebaikanya itu dan fahala orang yang mengikuti jejaknya tanpa berkurangan fahala mereka semua sedikitpun demikianlah sebaliknya H.RMuslin sahih juga.Puak wahabi terus menolak hadis ini kerana membuktikan perkara baru itu terbahagi dua , ada yang hasanah dan ada yang buruk.Jadi mereka cuma menerima hadis pertama yang pada lahirnya menampakan perkara bidah itu hanya satudan sesat sahaja .Sadangkan pada fahaman kita ASWJ haram menolak mana-mana hadis sahih tersebut malah hendaklah diterma dan diselaraskan antara sekalian hadis tersebut, iaitu dengan mengatan hadis pertama itu umum makhsus perkataan kullyang biasanya bermakna setiap atau semua itusebenarnya bermakna sebahagian besar atau kebanyakan perkara baru itu sahaja yang boleh menjadi bid.ah tetapi sebahagian kecil ada bidah yang tidakboleh dihukumkanya sebagai bidah yang sesat.Ini bamyak contohnya yang berlaku dalam al-Quran dan Hadis antaranya firman Allah bermaksud"dan dikurniakan kepada putri Balqis itu dari setiap (kulli) suatu" 23 sabaa. Adakah Allah mengerniakan kepadanya kerajaan Nabi Sulaiman dan kuasa pemerintahan diluar Nagara Saba, contoh lagi firman Allah bermaksud "ada dibelakang mereka(pelaut)itu seorang raja(zalim)menunggu untuk merampas semua (kulla)kapal(yang lalu) al kahfi 78 .kalau semua kapal akan dirampasnya pasti Nabi Khidir a.s tidak menguyak kapal itu . Ini kerana Baginda tahu raja zalim itu tidak akan merampas kapal yang rusak dan terkuyak yang tidak boleh diguna lagi, Satu lagi contoh firman Allah bermaksud"angin topan itu boleh menghancurkan segal-galanya (kulla) segala suatu dengan izin tuhannya"al jathiah15.Adakah semua makhluk ini sudah di binasakannya sedangkan dalam ayat tersebut dikatakan setiap dan semua .Sebab itulah Imam Syafie kita beristimbat bahawa perkara baru atau bidah itu terbagi dua ,kiranya perkara itu bersesuaian dengan asas agama maka ianya bidah yang baik.pendatinilah yang paling muktamad, kerana Inan kita ini adalah ahli hadis dan pakar bahasa arab

Monday, December 20, 2010

eBook Wahabilogi

  1. Ghazali Hasbullah – Bidaah Wahabi.mp3 Download
  2. Ustaz Sahul Hamid – Gerakan Wahabi.mp3 Download
  1. Debat wahabi Nu 1.amr Download
  2. Debat Wahabi Nu 2.amr Download
  3. MUI VS Salafy 1.amr Download
  4. MUI VS Salafy 2.amr Download
Download Semuanya Di :
http://www.4shared.com/dir/35822924/5ad1bc47/sharing.html
  1. Inilah Ibnu Taymiyah.chm Download
  2. Kitab Kasyfu Syubuhat DoktrinTakfir Wahabi.chm Download
  3. Membongkar Salafy Wahaby – Kilasan Tentang Salafy.chm Download
  4. Salafy Indonesia, Membongkar Kedok Kaum Salafiyyun.chm Download
  5. Melucuti Kedok Salafy Penjajah Haramain, Pembenci Ahlul Bait.chm Download
  6. Bukti Pennghancuran Kediaman Nabi SAW Oleh Wahhabi Laknatullah.chm Download
  7. Menyingkap Tipudaya Fitnah Wahabi.chm Download
  1. 55 Dalil Kesesatan Wahabiyyah.pdf Download
  2. Ajaran Sesat Wahabi.pdf Download
  3. Aliansi Wahabi & Dinasti Al-Saud.pdf Download
  4. Allah Ada Tanpa Tempat Dan Tanpa Arah.pdf Download
  5. Aqidah.pdf Download
  6. Aqidah Ahli Sunnah Dan Pertentangannya Dengan Aliran Wahabiyyah.pdf Download
  7. Aqidah Ahlusunnah kalahkan aqidah palsu kaum Mujasimmah.pdf Download
  8. Aqidah Imam Syafi’i – Allah Ada Tanpa Tempat Dan Tanpa Arah.pdf Download
  9. Aqedah Indonesia.pdf Download
  10. Arab Saudi.pdf Download
  11. Bantahan Terhadap Kaum Musyabbihah.pdf Download
  12. Bukti Menunjukkan Wahhabi Bukan Muslim.pdf Download
  13. Bukti Scan Kitab Wahaby Pengkafiran Wahaby Salafy.pdf Download
  14. Ciri-ciri golongan Salafy Wahhaby.pdf Download
  15. Daftar Pertanyaan Menggugurkan Aqidah Tajsim Wahhaby.pdf Download
  16. Dalil-Dalil Ziarah Kubur.pdf Download
  17. Gerakan Salafi Modern Di Indonesia.pdf Download
  18. Ibnu Katsir Membungkam Wahhaby.pdf Download
  19. Ibnu Taymiah.pdf Download
  20. Ibnu Taymiah Menolak Tafsir Nabi SAW.pdf Download
  21. Imam Al-Ghazali – Allah Ada Tanpa Tempat dan Tanpa Arah.pdf Download
  22. Jauhilah Golongan Salafiyyah.pdf Download
  23. Kajian Ilmiah Tentang Harokah Salafy.pdf Download
  24. Kaum Wahhabiy Mujassimah Memalsu Atas Nama Salaf.pdf Download
  25. Kenalilah – Akidahmu.pdf Download
  26. Kesesatan Wahhabi.pdf Download
  27. Kesesatan Aqidah Ruububiyah Uluhiyah Asmawa Shifat Salafy.pdf Download
  28. Kesesatan Nashiruddin Al-Albany.pdf Download
  29. Kitab Al-Aqidah.pdf Download
  30. Kritik HTI kepada Salafy.pdf Download
  31. Memahami Karakter Salafi.pdf Download
  32. Membongkar ajaran Wahabi dari a sampe z.pdf Download
  33. Membongkar Aqidah Sesat Wahhabi.pdf Download
  34. Mengenal Salafy dari 2 Sisi.pdf Download
  35. Meniti Kesempurnaan Iman.pdf Download
  36. Menyingkap Tipu Daya & Fitnah Keji Fatwa-Fatwa Kaum Salafi & Wahabi.pdf Download
  37. Para Sahabat Dan Imam Empat Madzhab; Allah Ada Tanpa Tempat.pdf Download
  38. Penjelasan Yang Tepat Bahawa Allah Wujud Tanpa Bertempat.pdf Download
  39. Prinsip Pemikiran Salafi.pdf Download
  40. Pusat Fatwa Mesir dan al-azhar Pembagian tauhid versy Wahhaby adalah Sesat.pdfDownload
  41. Salafy.pdf Download
  42. Sejarah Kelam Salafi.pdf Download
  43. Sejarah Wahabi.pdf Download
  44. Seri Anekdot Akidah Salafi Download
  45. Seri Kebohongan Ibnu Taymiah.pdf Download
  46. Tabarruk.pdf Download
  47. Tafsir Makna istiwa.pdf Download
  48. Tawassul,pdf Download
  49. Telaah Kritis Atas Doktrin Faham Salafi-Wahabi.pdf Download
  50. Tuhan Itu Tidak Di Langit.pdf Download
  51. Wahabi Salafi Aswaja.pdf Download
  52. Wahabi-Kebangkitan Berawal Pemurnian.pdf Download
  53. Wahhabisme Pemahaman Agama Yang Sakit.pdf Download
  1. Siri Penolakan Terhadap Wahabi.zip Download
  2. Kholil Abou Fateh.exe Download
  3. Albani.exe Download
NEW
  1. Buku Ulama.pdf Download
  2. Dzikir Berjamaah Sejak Zaman Rasul SAW.pdf Download
Kalau Anda Mengalami Masalah Dalam Download, Kunjungi :
http://www.4shared.com/dir/35822924/5ad1bc47/sharing.html

Tuesday, March 23, 2010

assalamu'alaikum warahmatullahi saudaraku sakalian! apa khabar semua ? aku minta ma'af kerana lama tidak menulis, kali ini aku ingin berkonsi pandangan dengan kawan ku dari kalangan orang awam mengenai beberapa banyak kebetulan yang berlaku pada kumpulan sesat yang mengaku mereka sebagai pengikut salaf dan pembila sunnah yang mana kebetulan ini berlaku dengan kehandak Allah semata-mata secara tidak mereka sedari untuk membuktikan tembelang dan rahsia mereka yang sebenar sebagai alat dan kuncu musuh Islam yang nyata .

Antara kebetulan tidak disedari ini ialah-:
1-mempercayai(ber'akidah) Tuhan bertempat dan berada dilangit dengan ZatNya dan turun naik setiap malam kelangit dunia dengan ZatNya. Apa yang sebenarnya inilah'akidah dan kepercayaan firaun dan kaum yahudi, mereka semua kebetulan bersatu dalam 'akidah mereka.mereka semua(Firaun ,yahudi dan kaum musyabbihah)ini sama mengakui Allah bertempat diatas langit.

2-sama 'akidah dengan kaum mu'attilah dan muktazilah yang mengusongkan Zat Allah dari sifatNya, kaum muktazilah dan kaum mu'attilah ini mempercayai Allah itu tidak mempunyai sifat kamalat bahkan melihat,membuat dan mendengar dengan ZatNya .Ini kerana sifat yang mereka isbatkan kepada Allah itu tidak pernah sabit pun bagi Allah malah sifat tersebut adalah mustahil dari Allah kerana bersamaan dengan makhluk ,sifat yang jelas dinafikan oleh Allah sendiri, kerana itulah sifat kekurangan yang mustahil daripadaNya.Sedangkan selama ini mereka menuduh kita ini ber'akidah mu'attilah,ini kerana mereka mempercayai Allah itu benar-benar berada diatas 'arayNya dengan makna hakiki bukan majazi sahaja, padahal aswj mengakui bahawa ayat al Quran itu ada yang muhkam dan ada yang mutasyabih ,jika ayat itu berbentuk mutasyabih mereka mensucikan Allah dari segala makna kesamaran dan penyerupaan , seperti bertempat duduk(beristiqrar) apa yang dinisbahkan oleh kaum mujassimah dan musyabbihah waliyazubillahi.

3-mereka tidak memulia dan menyanjungi Rasulullah saw. orang salihin, dan para ulama, sahingga perayaan sambutan hari kelahirannya dan ucapan sayyid dikatakan bid'ah amalan khurafat dan lln,dengan angkuh mereka mengatakan Rasulullah itu manusia biasa,adakah mereka lupa Baginda itu diangkatkan sebutannya, lagi menjadi manusia pilihan sahingga Allah bersolawat kepadanya . Dan setelah Baginda wafat maka tidak harus dikunjungi dan diziarahi , sebab itu mereka ratakan semua tanda peringatan dan padamkan cahaya kebenaran dan kebesaran agama seperti hari-hari sejarah dalam agama tetapi hari sejarah nagara dan pembesar negara, mereka rayakan dengan berbagai acara sambutan, sama seperti orang bukan Islam juga.

4-mereka bertindak senada dengan kaum khawarij mengkufurkan umat Islam yang tidak sealiran fahaman dengan mereka ,terutama dari kalangan majority umat Islam dengan hanya berpegang dengan satu hadis yang berbunyi setiap yang baru itu sesat dan masuk neraka sedang banyak hadis dan ayat lain tidak diambil kira ,ini telah dijelaskan oleh Imam 'Ali kaum khawarij yang berpegang dengan satu ayat yang telah disalahfaham dan digunakan untuk kepelsuan kepentingan mereka.

5- mereka menulak tasauf akhlak yang merupakan penyucian diri dari segala sifat mazmumah ,dan itulah sebenarnya ihsan buah atau intisari dari ajaran agama itu sendiri,berarti pokok yang yang mereka tanam selama ini dari benih yang hampa dan tidak berasaskan pemilihan benih dan baka yang baik , yang boleh mengeluarkan bungaan dan buahnya setiap masa.Atau jalan yang mereka lalui bukan jalan perdana yang boleh membawa mereka kedistinasi yang dituju .

6-Pendekatan mereka tidak mengandungi hikmah dan sunnah yang ditunjuki Rasulullah saw. Baginda biasanya menyelidiki dan bertanya niat, maksud dan faidah sesuatu perbuatan itu terlebih dahulu dan bersikap terbuka dengan setiap perkara baru dan berfaidah, Baginda tidak terus memusuhi memaki hamun atau membid'ah dan melarang sesiapa . Baginda sentiasa bersikap positif dan berlapang dada , sekalipun dengan perangai kurang adab sahabatnya , seperti dari kalangan arabi dan munafikin.

6-mereka tidak mempunyai sifat para sahabat yang bersama Nabi saw. kerana mereka itu tidak bersikap masra dan kasih sayang dengan sesama saudara Islam selain kumpulan mereka sahaja,dan bersikap tegas dengan bukan Islam , kerana mereka itu kenyataannya adalah sebaliknya .

7-mereka mengakui tauhid kaum musyrikin lebih bersih dari tauhid majority umat Islam . jalan yang mereka lalui bukan jalan perdana yang diikuti oleh umat, mereka cuma mengikuti lorong sempit yang dilalui oleh kumpulan mereka sahaja.

8-Alasan perdana yang mereka pegang juga adalah alasan yang pernah digunakan kaum kuffar untuk membela dan membenarkan dakwaan mereka.iaitu sekiranya amalan bid'ah itu baik , tentulah Rasulullah dan para sahabat telah laksakannya terlebih dahulu kerana mereka itulah sebaik-baik jenerasi. Ini kerana hati mereka sama-sama dipengaruhi oleh sifat sobong bangga diri pada hal perkataan seperti itu tidak akan keluar dari bibir para mukmin yang baik hati.

9-mereka memperkenalkan tauhid tiga serangkai yang tidak ada asasnya dari agama selain dari ajaran seperti triniti yang pernah diperkenalkan oleh ajaran agama lain.

10-melakukan banyak pertentangan dan selalu memasuki jalan kebuntuan lagi pelik (syaz) contuh kulit khinzir itu halal bertasbih dan berzikir bersolawat bid'ah.Ini semua kerana jalan yang mereka tempuh adalah jalan simpang dan lorong-lorong sempit yang tidak pernah dilalui orang.

11-tarik yang mereka terima bukan dari jumhur ulama yang muktabar . malah dari beberapa nama orang yang tidak dikenali dan diperakui .seperti syaikh Muqatil bin Sulaiman , Abu Muti' al Balkhi,Abul Hasan al Hikari al Bani Salih fauzan bin Baz dan lln lagi dari kumpulan yang terkenal dari kaum mujassim.

12-Mereka menulak beberapa qaidah yang diterima pakai oleh semua ahli dan pakar sestera dan bahasa terutama bahasa 'arab melayu dll.seperti majaz kiasan pegambaran tamsil sindiran dll

13-mereka juga menentang dasar ijmak dan kias yang diakui sebagai dasar agama oleh seluruh para ulama islam.

14- Mereka juga tergulong dalam kumpulan orang yang berpenyakit hati kerana mengikuti ayat mutasyabih sahingga sanggup memberi dan menerima makna yang mustahil dan tidak pernah wujud.Sahingga Rasulullah pernah mengingatkan , jika kamu lihat ada mereka yang terikut-ikut dengan ayat mutasyabih tersebut maka itulah orang yang dimaksudkan dalam ayat tadi .

15-mereka tidak pernah merasai kemanisan ikhlas dalam hati mereka, sebab itu orang lain semuanya mereka tuduh tidak pernah melakukan sesuatu dengan jujur dan ikhlas melainkan kerana suatu tujuan dan kepentingan tertentu.


dan banyak lagi amalan dan kepercayaan mereka tersebut yang boleh disama (berbetulan) dengan ajaran sesat lain dan terpesong dari jalan perdana ,tanpa disengajakan dengan izin dan kehandak Allah untuk mudah difahami oleh mereka yang berfikir.

12- terima kasih wassalam.

Wednesday, February 24, 2010

Menzahirkan Kegembiraan dalam Menyambut Detik Kelahiran Insan Pilihan (Saidina Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam)

Menzahirkan Kegembiraan

dalam

Menyambut Detik Kelahiran Insan Pilihan

(Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam)



Bergembiralah dengan Kurniaan dan Rahmat Allah s.w.t.



Allah s.w.t. berfirman:



قُلْ بِفَضْلِ ٱللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ



Maksudnya:



Katakanlah: “Dengan kurniaan Allah dan rahmat-Nya, maka dengan itu hendaklah mereka bergembira. (Kurnia Allah dan rahmatNya) itu lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan”



[Surah Yunus: 58]



Imam As-Suyuti meriwayatkan:



وأخرج أبو الشيخ عن ابن عباس رضي الله عنهما في الآية قال:



فضل الله العلم، ورحمته محمد صلى الله عليه وسلم



Abu As-Syeikh meriwayatkan daripada Saidina Ibn Abbas r.a. tentang tafsiran ayat ini:



Kurniaan Allah adalah Ilmu dan rahmat-Nya adalah (Saidina) Muhammad Shollallahu ‘alaihi wasallam



[rujuk Ad-Durr Al-Manthur oleh Imam As-Suyuti. Ia juga diriwayatkan dalam Al-Bahr Al-Muhith oleh Imam Abu Hayyan.]



Hal ini berdasarkan firman Allah s.w.t.:



وَمَا أرْسَلنَاكَ إلا رَحْمَةً لِلعَالمِين



Maksudnya:



“Tidak Aku utuskan engkau (wahai Muhammad shollallahu ‘alaihi wasallam) melainkan sebagai rahmat buat sekalian alam”



[Surah Al-Anbiya’: 107]



Dalam riwayat lain, Imam As-Suyuti menukilkan tafsir Saidina Ibn Abbas r.a. yang lain:



وأخرج الخطيب وابن عساكر عن ابن عباس رضي الله عنهما { قل بفضل الله } قال: النبي صلى الله عليه وسلم، { وبرحمته } قال: علي بن أبي طالب رضي الله عنه.



Maksudnya:



Imam Al-Khatib dan Al-Hafiz Ibn Asakir r.a. meriwayatkan daripada Saidina Ibn Abbas r.a.:



((Katakanlah dengan kurniaan Allah…)), beliau berkata: (Kurnia Allah) ialah (Saidina) Nabi (Muhammad) shollallahu ‘alaihi wasallam,

sedangkan ((…dan rahmatNya…)), beliau berkata: (rahmat-Nya) ialah (Saidina) Ali r.a..



[ Rujuk Ad-Durr Al-Manthur dan Ruh Al-Ma’ani oleh Imam Al-Alusi]



Rahsia Puasa Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam pada Hari Isnin



Sebuah hadith ada menyebut:



وسئل عن صوم يوم ‏ ‏الاثنين قال ذاك يوم ولدت فيه ويوم بعثت ‏ ‏أو أنزل علي فيه



Maksudnya:



Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam ditanya tentang puasa pada hari Isnin lalu Baginda shollallahu ‘alaihi wasallam menjawab:



“Hari tersebut aku dilahirkan dan hari tersebut aku dibangkitkan menjadi Rasul dan diturunkan ke atasku (wahyu) pada hari tersebut”



[Hadith riwayat Imam Muslim dalam Sahihnya no: 1977 dan Imam Ahmad dalam Musnadnya no: 21498 dan 21501]



Majlis Para Sahabat r.a. dalam Mengingati Rasulullah shollallahu ‘alahi wasallam sebagai Anugerah Allah



Dalam hadith lain ada menyebut:



إن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏خرج على حلقة ‏ ‏يعني من أصحابه فقال ما أجلسكم قالوا جلسنا ‏ ‏ندعو الله ونحمده على ما هدانا لدينه ومنّ علينا بك



قال ‏ ‏آلله ما أجلسكم إلا ذلك قالوا ‏ ‏آلله ما أجلسنا إلا ذلك قال أما إني ‏ ‏لم أستحلفكم تهمة لكم وإنما أتاني ‏ ‏جبريل ‏ ‏عليه السلام ‏ ‏فأخبرني أن الله عز وجل ‏ ‏يباهي بكم الملائكة ‏



Maksudnya:



Sesungguhnya Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam pernah keluar menuju suatu halaqah (dari kalangan para sahabat) maka Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam bertanya:



“Apa yang menyebabkan kamu semua duduk (berhimpun)?”



Mereka menjawab:



“Kami duduk (bersama-sama) kerana berdoa kepada Allah s.w.t., bersyukur kepadaNya terhadap hidayahNya kepada agamaNya dan mengurniakan engkau (Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam) kepada kami.



Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam bertanya semula:



“Demi Allah, kamu semua tidak duduk melainkan kerana itu?”



Mereka menjawab:



“Demi Allah, kami tidak duduk (berhimpun) melainkan kerana itu.”



Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam kemudian menjawab:



“Sesungguhnya aku tidak meminta kalian bersumpah sebagai tohmah kepada kamu (untuk membebankan kamu). Tetapi, Jibril a.s. telah datang kepadaku lalu memberitahuku bahawasanya Allah s.w.t. bermegah-megahan dengan kamu semua di hadapan para malaikat.”



[Hadith riwayat Imam An-Nasa’ie dalam As-Sunan (no: 5331) dan Imam Ahmad (no: 16232) dengan lafaz ini]



Qasidah Al-Hafiz Ad-Dimasyqi Tentang Keistimewaan Maulid



Al-Hafiz Shamsuddin Muhammad Ad-Dimasyqi menyebut dalam syairnya:



اذا كان هذا كافرا جآء ذمه * وتبت يداه في الجحيم مخلدا
أتى أنه في يوم الاثنين دائما * يخفف عنه للسرور بأحمدا
فما الظن بالعبد الذي كان عمره * بأحمد مسرورا ومات موحدا؟



Maksudnya:



Jika si kafir ini (Abu Lahab) yang dicela (dalam Al-Quran)

Dalam celaka kedua-dua tangannya lagi kekal dalam neraka,



Telah diriwayatkan bahawasanya dia pada setiap hari Isnin

Diringankan azab kerana gembira dengan (kelahiran) Ahmad,

Bagaimana pula seseorang yang gembira seumur hidupnya dengan kelahiran Muhammad

dan dia mati dalam mentauhidkan Allah (Islam)?



(It is proven that Abu Lahab's punishment of fire is reduced on every Monday because he rejoiced on brith of Prophet (salallaho alaihi wasalam) and freed the slave-woman Thawba (RA) When Abu Lahab, whose eternal abode is hell fire and regarding whom whole surah of Tabad Yada (i.e. Surah Lahab) was revealed, he gets Takhfif in his Adhaab every Monday then Imagine the situation of a (momin) who has spent his life in rejoicing over birth of Prophet (saw) and died as a Mawhid)



[ rujuk Maurid As-Sadi oleh Imam Ad-Dimasyqi dan Az-Zakha’ir Al-Muhammadiyyah oleh Sheikh As-Sayyid Muhammad Alawi Al-Maliki Al-Hasani m/s: 319]



Adapun kisah Abu Lahab mendapat keringanan dalam neraka diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari dalam bab An-Nikah no: 4711 di mana dia mendapat minuman kerana memerdekakan Thuwaibah kerana bergembira dengan kelahiran Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam.



Antara Ulama’ yang Menulis Kitab Maulid





* الحافظ عبد الرحيم العراقي: توفي 808 هـ، له مولد باسم المورد الهني في المولد السني.
* الحافظ ابن كثير: توفي 774 هـ، وله مولد طبع بتحقيق د صلاح الدين المنجد.
* الحافظ السخاوي: توفي 902 هـ، وله مولد باسم الفخر العلوي في المولد النبوي.
* الحافظ ابن الجوزي: توفي 597 هـ، وله مولد باسم العروس، وقد طبع في مصر.
* الحافظ أبو الخطاب عمر بن علي بن محمد المعروف بابن دحية الكلبي: توفي 633 هـ، وله مولد باسم التنوير في مولد البشير النذير.
* شمس الدين ابن ناصر الدين الدمشقي: توفي 842 هـ، وله مولد باسم المورد الصاوي في مولد الهادي وجامع الآثار في مولد المختار واللفظ الرائق في مولد خير الخلائق.
* الإمام ملا علي قاري: توفي 1014 هـ، وله مولد باسم المورد الروي في المولد النبوي وهو مطبوع
* الإمام الحافظ شمس الدين ابن الجزري: توفي 660 هـ، إمام القراء، وله مولد باسم عرف التعريف بالمولد الشريف.
* الإمام علي زين العابدين السمهودي: توفي 911 هـ، وله مولد اسمه الموارد الهنية في مولد خير البرية.
* الحافظ محمد الشيباني المعروف بابن الديبع: توفي 944 هـ.
* الإمام ابن حجر الهيتمي: توفي 974 هـ، وله مولد باسم إتمام النعمة على العالم بمولد سيد ولد آدم.
* الإمام الخطيب الشربيني: توفي 1014 هـ، وله مولد باسم المولد الروي في المولد النبوي.
* المحدث جعفر بن حسن البرزنجي: توفي 1177 هـ، وله مولد باسم عقد الجوهر في مولد النبي الأزهر، وهو من أكثر الموالد انتشارا في البلاد الإسلامية.
* الإمام أبو البركات أحمد الدردير: توفي 1201 هـ، وله مولد مطبوع في مصر.
* الإمام عبد الهادي نجا الأيباري المصري: توفي 1305 هـ، وله مولد مخطوط.
* الشيخ يوسف النبهاني : توفي 1350 هـ، وله مولد باسم جواهر النظم البديع في مولد الشفيع، طبع في بيروت.
* الحبيب عمر بن حفيظ : وله مولد باسم الضياء اللامع بذكر مولد النبي الشافع.

[Rujuk kitab: كتاب حول الاحتفال بذكرى المولد النبوي الشريف m/s 93-103]



Qasidah Burdah

(Bahagian Keempat: Kelahiran Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam)





أبان مولده عن طيب عنصـــــــــره # يا طيب مبتدأ منه ومختتــــــــــــــم
يومٌ تفرَّس فيه الفرس أنهـــــــــــــم # قد أنذروا بحلول البؤْس والنقـــــــم

وبات إيوان كسرى وهو منصــــدعٌ # كشمل أصحاب كسرى غير ملتئـــم
والنار خامدة الأنفاس من أســــــفٍ # عليه والنهر ساهي العين من سـدم
وساءَ ساوة أن غاضت بحيرتهـــــا # ورُد واردها بالغيظ حين ظمــــــــي
كأن بالنار ما بالماء من بــــــــــــلل # حزناً وبالماء ما بالنار من ضــــرمِ
والجن تهتف والأنوار ساطعـــــــــةٌ # والحق يظهر من معنى ومن كلــــم
عموا وصموا فإعلان البشائر لـــــم # تسمع وبارقة الإنذار لم تُشــــــــــَم
من بعد ما أخبره الأقوام كاهِنُهُـــــــمْ # بأن دينهم المعوجَّ لم يقــــــــــــــــمِ
وبعد ما عاينوا في الأفق من شهـب # منقضةٍ وفق ما في الأرض من صنم
حتى غدا عن طريق الوحى منهــزمٌ # من الشياطين يقفو إثر منـــــــــهزم
كأنهم هرباً أبطال أبرهــــــــــــــــــةٍ # أو عسكرٌ بالحصى من راحتيه رمـى
نبذاً به بعد تسبيحٍ ببطنهمــــــــــــــا # نبذ المسبِّح من أحشاءِ ملتقـــــــــــم





Terjemahan dalam bahasa Indonesia

Oleh: H. M. Masykuri Abdurrahman



Kelahiran Sang Nabi

Menampakkan Kesucian Diri

Alangkah Indah Permulaannya

Juga Indah Penghabisannya



Hari Kelahiran Baginda

Saat Ada Firasat Bangsa Persia

Bahwa Ada Peringatan Kepada Mereka

Datangnya Bencana Dan Siksa



Saat Menjelang Malam Tiba

Istana Kisra Hancur Terbelah

Sebagaimana Kumpulan Sahabat Kisra

Tiada Menyatu Terpecah Belah



Api Sesembahan Padam

Karena Duka Yang Mencekam

Sungai Eufrat Tak Mengalir Muram

Karena Susah Yang Amat Dalam



Penduduk Negeri Sawah Resah Duka

Saat Danaunya Kering Keronta

Pengambil Air Kembali Dengan Tangan Hampa

Kecewa Ketika Terjerat Rasa Dahaga



Seakan Akan Pada Api Nan Membara

Terdapat Cairan Air Karena Duka

Dan Pada Air Nan Sejuk Segar

Terdapat Api Yang Membakar



Para Jin Menjerit Suara

Cahaya Membumbung Ke Angkasa

Kebenaran Tampak Nyata

Dari Makna Maupun Kata



Mereka Buta Dan Tuli Tak Dengar

Hingga Kabar Gembira Tiada Didengar

Begitu Juga Kilatan Peringatan

Sama Sekali Tak Terhiraukan



Para Dukun Mereka

Telah Kabarkan Berita

Bahwa Agama Mereka

Bengkok Tak Bertahan Lama



Setelah Mereka Menyaksikan

Bintang – Bintang Di Ufuk Berjatuhan

Bersamaan Di Bumi Ada Kejadian

Berhala- Berhala Runtuh Bergelimpangan



Hingga Lenyap Syetan Berlari

Dari Pintu Langit Jalan Wahyu Ilahi

Mereka Lari Mengikuti

Syetan Nan Berlari Tak Henti



Seakan – Akan Syetan Yang Berlari Duka

Laksana Prajurit Raja Abrahah

Atau Laksana Kumpulan Tentara

Terlempari Kerikil Tangan Rasulullah



Batu Yang Nabi Lemparkan

Setelah Bertasbih Dalam Genggaman

Bak Terlemparnya Nabi Yunus

Dari Telanan Perut Ikan Paus



[http://dayahdarulkhairat.wordpress.com/2009/12/15/terjemahan-qashidah-burdah ]





Terjemahan Bahasa Inggeris:



His birth distinctly showed his pure origin.

O the excellence! Of his beginning and his end.



On that day the Persians discovered that they (were going face misfortune)

Were warned with the approach of misfortune and punishment.

And the walls of the palace of Kisra trembled and crumbled.



Like how the army of Kisra was scattered never to be untied again.

And the fire (of the Persians) took a cool breath (subsided and died out), out of regret.



While the rivers (of Persia) had sleepless eyes (dries up) from excessive sorrow.

Saawah (village in Persia) became grief stricken with the drying up of its lake.



And the (thirsty) water bearer returned in anger with disappointment.



It is as though fire became wet like water.

Due to grief, while water was (affected by) the blazing fire.



And the jinn was shouting (at the appearance of Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam) and the NUR was glistening.

And the truth (nubuwaat) appeared with these anwaar, and with their voices.



(The kaafir) became blind and deaf, to the announcements of glad tidings.

Nor did they hear and the lighting of warning was nor seen by them.



After their fortune tellers had informed the people.

That their false religions would not stand.



And even after they witnessed shooting stars on the horizon.

Falling, just as (their) idols were (falling) on earth.



So much so that they kept running from the path of wahi

The devils (shaytaan), one after the other.



As though in running away the shaytaan were the army of Abrahah.

Or like that army (put to flight) upon whom (Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam) threw pebbles.



Which he threw after their making tasbih in his (mubarak hands).

Like how ( Hadhrat Yunus Alayis Salaam) when he made tasbih (of Allah) was thrown out from the stomach of the swallowing (fish).



[http://www.deenislam.co.uk/burdah/b7.htm ]





Maulid Al-Barzanji



ولما تم حمله صلي الله عليه وسلم تسعة أشهر قمرية * وآن للزمان أن ينجلي عنه صداه * حضر أمه ليلة مولده آسية ومريم في نسوة من الحظيرة القدسية * وأخذها المخاض فولدته صلي الله عليه وسلم نورا يتلألأ سناه



ومحيا كالشمس منك مضيء # أسفر عنه ليلة غــراء

ليلة المـولد الذي كــان للديـ # ن سرور بيومه وازدهاء

يوم نالت بوضعه ابنه وهب # من فخار ما لم تنله النساء

وأتت قومهــا بأفضــل مما # حملت قبل مريم العـذراء

مولد كان منه في طالع الكـ # فــر وبـال عليـهم ووبــاء

وتوالت بشري الهواتفث أن قد # ولد المصطفي وحق الهناء







Terjemahan:



Dan ketika Siti Aminah telah sempurna mengandung Nabi saw. Sembilan bulan lamanya, menurut perkataan ahli-ahli Tarikh yang kuat keterangannya, pada ketika itu juga telah mulai tiba musim akhir kemarau, tiba-tiba datanglah kepada ibu Nabi saw. Pada malam menjelang kelahirannya, Siti Asiah dan Siti Mariam serta beberapa bidadari dari Syurga, maka mulailah Siti Aminah merasa sakit untuk bersalin kemudian ia pun melahirkan Junjungan kita di dalam keadaan dengan cahanya yang gilang-gemilang.

(BERDIRI)

Cahaya yang seperti matahari bersihnya
Menerangi malam dengan amat terangnya:
Malam yang dilahirkan Nabi kita didalamnya
Yang membawa agama yang nyata benarnya.
Maka karena itu dapatlah Sitti Aminah ibunya
kemegahan yang wanita lain tidak mendapatinya:
la membawa seorang putera untuk manusia sekalian:
Putera yang lebih mulia dari anak Mariam yang dara.
Kelahiran Nabi kita pada pandangan kafir umumnya
ialah suatu kedukaan yang terasa sangat berat.
Maka bertalu-talulah suara bersorak dengan riuhnya:
“Telah zahir Nabi pilihan; inilah kegembiraan yang sebenarnya.”

[Terjemahannya Sayid Syeikh Thaha bin Fadhlullah As Suhaimi, Ketua Mufti Negara Singapura: http://orgawam.wordpress.com/2008/04/03/terjemah-maulid-al-barzanji/ ]





Maulid Ad-Daiba’ie Menyebut tentang Keagungan Kelahiran Rasulullah shollallahu ‘alaihi wasallam



فاهتز العرش طربا واستبشارا

وازداد الكرسي هيبة ووقارا

وامتلأت السموات انوارا

وضجت الملائكة تهليلا وتمجيدا واستغفارا

(سبحان الله والحمدلله ولآإله إلاالله والله اكبر)

ولم تزل أمة ترى انواعا من فخره وفضله

إلى نهاية تمام حمله

فلما اشتد بها الطلق

بإذن رب الخلق

و ضعت الحبيب صلى الله عليه وسلم ساجدا شاكرا حامدا كأنه البدر فى تمامه.



Terjemahan:



Maka ‘Arasy bergegar kerana merasa gembira

Kursi yang amat hebat itu pula menjadi semakin hebat dan ceria,

Dan tujuh petala langit dipenuhi cahaya,

Sedangkan suara para malaikat bergemuruh mengucapkan Tahlil, Tahmid, dan Istirgfar

(Maha Suci Allah, dan segala Puji bagi Allah, dan tiada Tuhan melainkan Allah, dan Allah Maha Besar)

Ibundanya sentiasa melihat pelbagai mimpi dan tanda kemegahan serta keutamaan bayi dalam rahimnya itu

Sehinggalah usia kandungannya cukup sempurna

Lalu ketika merasakan dirinya akan melahirkan

Dengan izin Tuhan segala makhluk

Maka beliau pun melahirkan Al-Habib (s.aw.) dalam keadaan bersujud syukur, dan memuji Allah, begitu indah laksana bulan purnama yang sempurna.



Simthu Ad-Durar oleh Al-Habib Ali bin Muhammad bin Husein Al-Habsyi



فحين قرب اوان وضع هذا الحبيب * اعلنت السموات والأرضون ومن فيهن بالترحيب * و امطار الجود الالهي على اهل الوجود تثج *والسنة الملائكة بالتبشير للعالمين تعج * والقدرة كشفت قناع هذا المستور * ليبرز نورهُ كاملاً في عالم الظهور * نوراً فاق كل نور *و انفذ الحق حكمه * على من اتم الله عليه النعمة * من خواص الأمة * ان يحضر عند وضعه امة * تانيساً لجنابها المسعود * و مشاركةً لها في هذا السماط الممدود * فحضرت بتوفيق الله السيدة مريم والسيدة اسية * و معهما من الحور العين من قسم الله له من الشرف بالقسمة الوافية * فاتى الوقت الذي رتب الله على حضوره وجود هذا المولود * فانفلق صبح الكمال من النور عن عمود و برز الحامد المحمود * مذعناً لله بالتعظيم والسجود *
اللهم صل وسلم وبارك عليه وعلى آله



Terjemahan:



“Dan ketika hampir tiba saat kelahiran insan tercinta ini, gema ucapan selamat datang yang hangat berkumandang di langit dan di bumi.
Hujan kemurahan Ilahi tercurah atas penghuni alam dengan lebatnya...
Lidah malaikat bergemuruh mengumumkan kabar gembira, kuasa Allah menyingkap tabir rahasia tersembunyi, membuat cahaya Nur-Nya terbit sempurna di alam nyata…
"CAHAYA MENGUNGGULI SEGENAP CAHAYA"
Ketetapan-Nya pun terlaksana atas manusia pilihan yang ni'mat-Nya disempurnakan bagi mereka; yang menunggu detik-detik kelahirannya;
sebagai penghibur pribadinya yang beruntung dan ikut bergembira mereguk ni'mat berlimpah ini.
Maka hadirlah dengan taufiq Allah; As-Sayyidah Maryam dan As-Sayyidah Asiah, bersama sejumlah bidadari surga yang beroleh kemuliaan agung yang di bagi-bagikan oleh Allah atas mereka yang dikehendaki…
Dan tibalah saat yang telah diatur Allah bagi kelahiran (maulud) ini. Maka menyingsinglah fajar keutamaan nan cerah terang benderang menjulang tinggi......
Dan lahirlah insan pemuji dan terpuji, tunduk khusyu' di hadapan Alloh,dengan segala penghormatan tulus dan sembah sujud….”



[terjemahan diambil daripada: http://majelistalimnurulhidayah.blogspot.com/2008/03/buletin-penyejuk-hati-edisi-14.html ]





Dhiya’u Al-Lami’e oleh Al-Habib Umar ben Hafizh



لما دنا وقت البروز لأحمد # عن إذن من ما شاءه قد كانا

حملت به الأم الأمينة بنت وه # ب من لها اعلى إلاله مكانا

من والد المختار عبد الله بن # عبد لمطلب رأى البرهانا

قد كان يغمر نور طه وجهه # وسرى إلى الإبن المصون عيانا

وهو ابن هاشم الكريم الشهم بن # عبد مناف ابن قصي كانا

والده يدعى حكيما شأنه # قد اعتلى اعزز بذلك شانا

واحفظ أصول المصطفى حتى ترى # فى سلسلات أصوله عدنانا

فهناك واغلم برفعه الى اس # ماعيل كان للأب معوانا

وحينما حملت به آمنة # لم تشك شئا يأخد النسوانا

وبها أحاط اللطف من رب اسما # أقصى الأذى والهم والأحزانا

ورأن كما قد جاء ما علمت به # أن المهيمن شرف الأكوانا

بالطهر من فى بطنها فاستبشرت # ودنا المخاض فأترعت رضوانا

وتجلت الأنوار من كل الجها # ت فوقت ميلاد المشفع حانا

وقبيل فجر أبرزت شمس الهدى # ظهر الحبيب مكرما ومصانا



Terjemahannya:



Tatkala hampir waktu kelahiran Ahmad (s.a.w.)

Dengan izin dari zat yang keinginanNya pasti terjadi,

Baginda s.a.w. berada dalam kandungan ibundanya Aminah binti Wahb (r.a.)

Yang dimuliakan Allah sebagai isteri

Kepada ayah Rasul yang terpilih, Abdullah anak

Kepada Abdul Muttalib yang telah melihat tanda keagungan,

Bahawa cahaya Thaha terpancar dalam wajah Abdul Muttalib,

Lalu berpindah dan terzahir pada puteranya (Abdullah) yang dipelihara,

Dia (Abdul Muttalib) adalah putera Hasyim yang terkenal dermawan lagi berwibawa,

Dia (Hasyim) pula putera daripada Abdul Manaf bin Qushaiy.

(Qushaiy) mempunyai ayah yang bergelar Hakim yang berpengaruh dan berwibawa.

Dan hafalkanlah nama para leluhur Al-Mustofa sehingga silsilahnya sampai kepada datuknya Al-Adnan.

Setelah Adnan, maka berhentilah,

Dan ketahuilah bahawa nasabnya bersambung kepada Ismail (a.s.) yang menjadi pembantu ayahndanya (Ibrahim a.s.)

Dan ketika Aminah mengandungkan Nabi (s.a.w.) tidaklah beliau mengeluh,

Sebagaimana keluhan wanita hamil yang lain.

Maka Tuhan semesta alam menyelimuti Aminah dengan kelembutan,

Maka hilanglah segala ganguan, kegusaran dan kesedihan dengannya.

Kemudian beliau (Aminah) menyaksikan sebagaimana telah diketahuinya,

Bahawa yang Maha Pemelihara telah memuliakan alam semesta.

Dengan kesucian anaknda yang berada dalam kandungannya, maka beliau pun bergembira,

Dan semakin dekat dengan waktu kelahiran insan yang termulia dan berlimpahanlah redha Allah.

Dan bersinar cahaya dari segenap penjuru,

sebagai petanda kelahiran sang Pembawa Syafaat (s.a.w.) telah tiba.

Menjelang terbitnya fajar, maka lahirlah mentari pembwa hidayah,

Muncullah sang KEKASIH (s.a.w.) dalam keadaan yang dimuliakan dan dilindugi dalam naungan Ilahi.



[Ad-Dhiya’ Al-Lami’ Bi Zikr Maulid An-Nabi As-Syafi’ oleh Al-Habib Umar ben Hafiz]



Qasidah fi Rabi’e



في ربيع اطلع الله #وأتى النصر من الله
يا له شهر عظيم # وشريف كرم الله
فيه جمعا قد فرحنا # وبنيل القصد فزنا
يا رسول الله طبنا # وعلينا انعم الله
ظهر الدين المؤيد # بظهور الهادي احمد
يا هنيئا بمحمد # ذلك الفضل من الله
ثاني عشر في ربيع # كان ميلاد الشفيع
صاحب القدر الرفيع # من له قد ايد الله
يوم ميلاد التهامي # خاتم الرسل الكرام
زخرفت دار السلام # واتى النصر من الله



Terjemahan:



Pada bulan Rabi’e yang dizahirkan Allah,

Dan kemenangan datang dari Allah,

Alangkah agungnya bulan ini,

Dan mulia yang dimuliakan Allah.



Padanya ada himpunan lalu kami gembira,

Dan dengan mendapatkan tujuan kami berjaya,

Wahai Rasulullah bahagianya kami,

Tatkala Allah memberi nikmat kepada kami (denganmu).



Terzahirnya agama yang terbela,

Dengan kemunculan Pemberi Petunjuk bernama Ahmad,

Alangkah gembiranya dengan Muhammad,

Itulah kurniaan dari Allah.



Dua belas Rabi’ul Awwal,

Ianya adalah waktu kelahiran Pemberi Syafaat,

Empunya keagungan yang tinggi,

Yang mendapat pemnbelaan Allah.



Hari kelahiran At-Tihami,

Penutup Rasul-rasul mulia,

Perhiasan Dar As-Salam,

Dan telah datang kemenangan dari Allah




عطر اللهم قبره الكريم * بعرف شذي من صلاة و تسليم
اللهم صل و سلم و بارك عليه و على اله و اصحابه